Nowa fala oszustw – bank ostrzega klientów
Jak informuje serwis PKO Banku Polskiego, w ostatnich dniach pojawiła się nowa fala fałszywych e-maili, które podszywają się pod pracowników banku. Temat wiadomości brzmi: „Dane transakcyjne FX16180507”. W polu adresu nadawcy widnieją sfałszowane adresy, które mają wzbudzić zaufanie odbiorcy. Jednak, jak podkreśla bank, nie jest autorem tych wiadomości.
Jak działa oszustwo? Uważaj na złośliwe oprogramowanie
W treści fałszywych e-maili znajduje się złośliwe oprogramowanie. Kliknięcie w załącznik lub link może skutkować zainstalowaniem na komputerze wirusa, który wykrada dane logowania do bankowości internetowej. W efekcie przestępcy mogą przejąć kontrolę nad kontem i wyczyścić je z pieniędzy.
Jak rozpoznać fałszywą wiadomość?
Z informacji przekazanych przez serwis PKO BP wynika, że bank nigdy nie wysyła e-maili ani SMS-ów z linkami do logowania. Warto zwrócić uwagę na adres strony, na którą jesteśmy kierowani – nawet jeśli wygląda wiarygodnie, może być fałszywy.
Co zrobić, gdy otrzymasz podejrzaną wiadomość?
Przede wszystkim nie otwieraj załączników i nie klikaj w żadne linki. Jeśli masz wątpliwości co do autentyczności wiadomości, skontaktuj się z infolinią banku pod numerem 800 302 302.
Jak się chronić przed cyberprzestępcami?
Eksperci z CERT Polska radzą, by regularnie aktualizować oprogramowanie na komputerze i smartfonie oraz korzystać z programów antywirusowych. Ważne jest także stosowanie silnych, unikalnych haseł do bankowości internetowej i nigdy nie udostępnianie ich osobom trzecim. Pamiętaj, by zawsze sprawdzać dokładnie adres strony, na której się logujesz – nawet drobna literówka może oznaczać, że trafiłeś na stronę oszustów.
Źródło: PKO Bank Polski – oficjalny komunikat