- Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że pozornie niegroźny nawyk może doprowadzić do poważnej awarii samochodu.
- Działający w mediach społecznościowych mechanik ostrzega przed obracaniem kierownicy, kiedy samochód stoi w miejscu.
- Takie działanie bardzo obciąża układ kierowniczy.
Dlaczego nie wolno skręcać kół na postoju?
Hiszpański mechanik Juan José Ebenezer, znany w mediach społecznościowych jako Talleres Ebenezer, bije na alarm. W jednym z popularnych nagrań na TikToku zwrócił uwagę na nawyk, który może poważnie zaszkodzić naszym autom. Chodzi o obracanie kierownicy, gdy samochód stoi w miejscu – na przykład podczas wyjeżdżania z parkingu.
Mechanik tłumaczy, że skręcanie kierownicą, gdy auto się nie porusza, powoduje ogromne obciążenie układu kierowniczego. Opony nie przesuwają się wtedy po nawierzchni, co prowadzi do dużego tarcia i naprężeń w elementach mechanicznych. Z czasem może to skutkować poważnymi uszkodzeniami, a naprawa układu kierowniczego to wydatek nawet kilku tysięcy złotych.
@talleresebenezer Cuida TU sistema de DIRECCIÓN‼️ TALLERES EBENEZER #mecanico #refrigerante #cuidado #mantenimiento #mecanicodeltiktok
Ekspert radzi, by przed skręceniem kół delikatnie ruszyć samochodem do przodu lub do tyłu. Dzięki temu opony obracają się płynnie, a układ kierowniczy nie jest narażony na nadmierne przeciążenia. Ta zasada jest szczególnie ważna w przypadku cięższych pojazdów, takich jak samochody dostawcze czy ciężarowe.
Awaria układu kierowniczego: jak ją rozpoznać?
Na co zwrócić uwagę? Pierwszym niepokojącym sygnałem jest twarda kierownica, która stawia opór przy skręcaniu. Może to oznaczać niski poziom płynu wspomagania lub wyciek. Luz na kierownicy, stuki, zgrzyty czy wibracje podczas jazdy to kolejne objawy zużycia lub uszkodzenia elementów układu. W takich przypadkach nie warto zwlekać – szybka wizyta u mechanika może uchronić nas przed poważną awarią.
Prawidłowa geometria kół to nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Jeśli koła nie są ustawione równolegle, opony zużywają się szybciej, a samochód może ściągać na jedną stronę. Fachowcy zalecają kontrolę zbieżności przynajmniej raz w roku lub po każdym mocniejszym uderzeniu w krawężnik.


