Zmiana przychodni POZ – co mówi prawo?
Jak informuje serwis pacjent.gov.pl, każdy ubezpieczony pacjent w Polsce ma prawo do wyboru swojego lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Co ważne, prawo to obejmuje również możliwość zmiany wybranej przychodni. Jednak nie można tego robić dowolnie często – obowiązują konkretne limity.
Ile razy w roku można zmienić przychodnię?
Pacjent ma prawo do bezpłatnej zmiany przychodni POZ dwa razy w roku kalendarzowym. Oznacza to, że w ciągu jednego roku możesz dwukrotnie złożyć deklarację wyboru nowej placówki, lekarza, pielęgniarki lub położnej bez ponoszenia żadnych kosztów.
Co, jeśli chcesz zmienić przychodnię częściej?
Każda kolejna zmiana przychodni w tym samym roku kalendarzowym wiąże się z opłatą. Aktualnie wynosi ona 80 złotych za każdą dodatkową zmianę. Wyjątkiem są sytuacje szczególne, takie jak zmiana miejsca zamieszkania, zamknięcie przychodni czy inne uzasadnione powody – wtedy opłata nie jest pobierana.
Jak zmienić przychodnię?
Aby zmienić przychodnię, wystarczy złożyć nową deklarację wyboru w wybranej placówce POZ. Można to zrobić osobiście, przez Internetowe Konto Pacjenta lub w formie papierowej. Nowa przychodnia powinna zaakceptować deklarację w ciągu kilku dni, a Ty automatycznie zostaniesz wypisany z poprzedniej placówki.



