Te dzieła musi obejrzeć każdy. Powstała Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego

Filmoteka Narodowa opublikowała oficjalną Listę Polskiego Dziedzictwa Filmowego. Znalazło się na niej aż 70 produkcji – w tym nawet takie sprzed ponad 100 lat. Sprawdź, które dzieła powinien obejrzeć każdy Polak.
Te dzieła musi obejrzeć każdy. Powstała Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego, fot. Shutterstock, PAP

Powstała Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego

Filmoteka Narodowa (Instytut Audiowizualny) podjęła się trudnego zadania wyodrębnienia polskich produkcji filmowych, które mają szczególne znaczenie dla kultury i przedstawienia historii. Rok 2025 to jubileusz 70-lecia istnienia Filmoteki i z tej okazji powstała oficjalna Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego. Autorzy inspirowali się tworem amerykańskim, czyli Narodowym Rejestrem Filmowym Biblioteki Kongresu.

Celem inicjatywy było stworzenie listy filmów, które – oprócz kształtowania obrazu polskiej kultury – pokażą niezwykły proces przemiany technologicznej. W zestawieniu znalazły się znane wszystkim klasyki, dzieła wielkich mistrzów, ale i eksperymenty, animacje oraz filmy amatorskie. Warto podkreślić, że Filmoteka Narodowa od 2026 będzie corocznie dodawać do listy dziesięć kolejnych produkcji, a część z nich zostanie wyłoniona w formie plebiscytu.

Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego

„Pruska Kultura” – autor nieznany – 1980,
„Bestia” – Aleksander Hertz – 1917,
„Ludzie bez jutra” – Aleksander Hertz, 1919,
„Film z aparatu Oko (Gdynia) – autor nieznany – 1925,
„Mocny człowiek” – Henryk Szaro – 1929,
„Janko Muzykant” – Ryszard Ordyński – 1930,
„Mistrz Chochelka w opałach” – Jan Jarosz – 1935,
„Sztandar wolności” – Ryszard Ordyński – 1935,
„Droga młodych” – Aleksander Ford – 1936,
„Przygoda człowieka poczciwego” – Stefan i Franciszka Themerson – 1937,
„Dziewczęta z Nowolipek” – Józef Lejtes – 1937,
„Piętro wyżej” – Leon Trystan – 1937,
„Dybuk” – Michał Waszyński – 1937,
Filmy eksperymentalne Pawła Binna” – Paweł Binn – 1934-1961,
„Polska kronika filmowa” – 1944-1995,
„Zakazane piosenki” – Leonard Bruczkowski – 1946,
„Wielka droga” – Michał Waszyński, Vittorio Cottafavi – 1946,
„Gimnastyka dla wszystkich” – Natalia Brzozowska, Konstanty Gordon – 1946,
„Ostatni etap” – Wanda Jakubowska – 1947,
„Pan Piórko śni” – Zenon Wasilewski – 1949,
„Przygoda na Mariensztacie” – Leonard Buczkowski – 1954,
„Ludzie z pustego obszaru” – Władysław Ślesicki, Kazimierz Karabasz – 1957,
„Był sobie raz” – Walerian Borowczyk, Jan Lenica – 1957,
„Ewa chce spać” – Tadeusz Chmielewski – 1957,
„Popiół i diament” – Andrzej Wajda – 1958,
„Ostatni dzień lata” – Tadeusz Konwicki – 1958,
„Dwaj ludzie z szafą” – Roman Polański – 1958,
„Eroica” – Andrzej Munk – 1958,
„Awantura o Basię” – Maria Kaniewska – 1959,
„Matka Joanna od Aniołów” – Jerzy Kawalerowicz – 1960,
„Muzykanci” – Kazimierz Karabasz – 1960,
„Krzyżacy” – Aleksander Ford – 1960,
„Rękopis znaleziony w Saragossie” – Wojciech Jerzy Has – 1964,
„Rysopis” – Jerzy Skolimowski – 1965,
„Archeologia” – Andrzej Brzozowski – 1967,
„Sami swoi” – Sylwester Chęciński – 1967,
„Schody” – Stefan Schabenbeck – 1968,
„Rejs” – Marek Piwowski – 1970,
„Trzecia część nocy” – Andrzej Żuławski – 1971,
„Perła w koronie” – Kazimierz Kutz – 1972,
„Na wylot” – Grzegorz Królikiewicz – 1973,
„Potop” – Jerzy Hoffmann – 1974,
„Sztuka konsumpcyjna” – Natalia LL – 1975,
„Człowiek z marmuru” – Andrzej Wajda – 1976,
„Elementarz” – Wojciech Wiszniewski – 1976,
„Barwy ochronne” – Krzysztof Zanussi – 1976,
„Wielka podróż Bolka i Lolka” – Władysław Nehrebecki, Stanisław Duls – 1977,
„Z mojego okna” – Józef Robakowski – 1978-1999,
„Ostry film zaangażowany” – Julian Józef Antonisz – 1979,
„Amator” – Krzysztof Kieślowski – 1979,
„Gadające głowy” – Krzysztof Kieślowski – 1980,
„Miś” – Stanisław Bareja – 1981,
„Kobieta samotna” – Agnieszka Holland – 1981,
„Tango” – Zbigniew Rybczyński – 1981,
„Vabank” – Juliusz Machulski – 1981,
„Krzyk” – Barbara Sass – 1982,
„Przesłuchanie” – Ryszard Bugajski – 1982,
„Akademia Pana Kleksa” – Krzysztof Gradowski – 1983,
„O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji” – Piotr Szulkin – 1984,
„Medium” – Jacek Koprowicz – 1986,
„Ucieczka z kina Wolność” – Wojciech Marczewski – 1990,
„Psy” – Władysław Pasikowski – 1992,
„Wszystko może się przytrafić” – Marcel Łoziński – 1995,
„Dług” – Krzysztof Krauze – 1999,
„Miejsce urodzenia” – Paweł Łoziński – 1992,
„Że życie ma sens” – Grzegorz Lipiec – 2000,
„Katedra” – Tomasz Bagiński – 2002,
„Dzień świra” – Marek Koterski – 2002,
„Concorde” – Wilhelm Sasnal – 2003,
„Wesele” – Wojciech Smarzowski – 2004.