Kontrowersyjny finał i werdykt jury
Emocje po ogłoszeniu wyników tegorocznego Konkursu Chopinowskiego nie opadają. W finale znalazło się jedenastu wybitnych pianistów z całego świata, w tym reprezentant Polski Piotr Alexewicz. Ostatecznie zwycięzcą został 27-letni Eric Lu ze Stanów Zjednoczonych, choć po pierwszym etapie nie był już wskazywany przez ekspertów jako faworyt do złotego medalu i nagrody w wysokości 60 tysięcy euro.
Werdykt jury spotkał się z falą krytyki ze strony komentatorów muzycznych, w tym prowadzących TVP Kultura. Adam Rozlach nie krył rozczarowania, określając wynik jako „straszny”, a krytyk muzyczny Jan Popis poszedł o krok dalej, nazywając decyzję „makabryczną do kwadratu”.
Ostra krytyka systemu oceniania
Nie tylko dziennikarze i krytycy muzyczni wyrazili swoje niezadowolenie. W prawicowych mediach pojawiły się głosy o „ogromnym skandalu”, wskazujące na zmianę systemu oceniania jako główny powód kontrowersji. Według Marzeny Nykiel, redaktorki naczelnej portalu wPolityce, winę za zamieszanie ponosi dr Krzysztof Kontek, współtwórca nowego regulaminu konkursu i specjalista od metod głosowania.
Dotychczas, w latach 2010–2021, o awansie pianistów decydował prosty system głosowania TAK/NIE. Dr Kontek przekonywał, że taki mechanizm faworyzował przeciętność, dlatego w tym roku postawiono na system punktowy, mający promować indywidualność i wyraziste osobowości artystyczne.
Były minister kultury komentuje
Głos w sprawie zabrał były minister kultury Piotr Gliński. Na antenie telewizji wPolsce24, komentując przebieg konkursu, nie przebierał w słowach:
Kabaret, przyznaję. Być może o to chodziło, jakiś element kultury bardziej swawolnej. Trudno mi jest to wytłumaczyć.
Gliński zaznaczył również, że w jego opinii „tak być nie powinno”. Jego słowa jego słowa szeroko poniosły się w mediach.
Chopinowski prestiż i przyszłość konkursu
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to wydarzenie o światowej randze, organizowane co pięć lat w Warszawie. Przyciąga młodych pianistów z całego świata i od dekad jest jednym z najważniejszych wydarzeń w świecie muzyki klasycznej. Tegoroczne zamieszanie wokół werdyktu i systemu oceniania pokazuje jednak, że nawet najbardziej prestiżowe konkursy nie są wolne od kontrowersji.

